تصاویر ایران

مشاهير و چهره‌های ماندگار

مقالات همايش

دانشجویان

مجله الکترونیکی

نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد

موسيقى‌ تركيبى

 
 

اين موسيقى‌ از نظر ساختار ، تلفيقى‌ است از موسيقى‌ ايرانى‌ ، اعم از موسيقى‌ بومى‌ و دستگاهى‌ و موسيقى‌ علمى‌ بين‌المللى‌ . موسيقى‌ تركيبى‌ ، برخلاف موسيقى‌ سنتى‌ عامه پسند نگاه سطحى‌ و گذرا به موسيقى‌ علمى‌ بين‌المللى‌ ندارد . در اين نوع موسيقى‌ ، موسيقى‌ ايرانى‌ در ارتباطى‌ نزديك با موسيقى‌ علمى‌ بين‌المللى‌ ، قابليتهايى‌ از موسيقى‌ جهانى‌ ، مانند بافت و اصول چند صدايى‌ ، فرم ، سونوريته و غيره را به عاريت مى‌گيرد . هدف از اين موضوع ، از يك سو رساندن به اعتلاست و از سوى‌ ديگر معرفى‌ موسيقى‌ ايران در سطح جهانى‌ ، اين داد و ستد دو سويه ، همواره واكنشهاى مثبت و منفى‌ بسيارى‌ از سوى‌ موسيقيدانان ايرانى‌ برانگيخته است : از يك سو ، به اعتقاد عده‌اى ، ايجاد پيوندى‌ اين چنين ميان موسيقى‌ ايران و موسيقى‌ مغرب زمين ، سرانجام در طى‌ زمان مايه  تحريف موسيقى‌ ايرانى‌ و از دست رفتن ارزشهاى هنرى‌ و معنوى‌ آن مى‌شود . از سوى‌ ديگر ، گروهى‌ بر اين باورند كه در بستر تاريخ ، تأثير پذيرى‌ موسيقى‌ ( و به طريق اولى‌ هنر ) از انديشه‌هاى انديشمندان و هنرمندان ، اجتناب ناپذير بوده و هست . جغرافيا و زبان و تفاوتهاى فرهنگى‌ ، به ويژه در دنياى امروز نمى‌تواند و نبايد خللى‌ در اين زمينه به وجود آورد .

اين موضوعها ، اصلى‌ترين دغدغه  موسيقى‌ و موسيقيدانان امروز ايران است . موضوعى‌ كه به درست ، مايه  نگرانى‌ گروه اوّل در اين مورد مى‌شود اين است كه موسيقى‌ ايران در اين ارتباط تنگاتنگ به موسيقى‌ غرب ، ماهيت و اصالت فرهنگى‌ خود را از دست بدهد . در قطعات موسيقى‌ كه امروزه در اين تقسيم بندى‌ ساخته و اجراء مى‌شوند ، معمولاً بسيارى‌ از اصول بنيادين موسيقى‌ دستگاهى‌ و رديف زير پا نهاده مى‌شود . سونوريته  سازها تغيير مى‌كند ؛ فواصل موسيقى‌ اصيل ايرانى‌ دستخوش تغييرات اساسى‌ مى‌شوند ؛ تكنيكهاى اجرايى‌ نوازندگان تغيير مى‌كند ؛ گردش نغمه‌هاى موسيقى‌ بجاى « دانگ » در محدوده  « گام » انجام مى‌شود ؛ شكل سازها بر اساس استانداردهاى امروز موسيقى‌ غربى‌ تغيير مى‌كند ؛ نحوه  بيان موسيقى‌ نيز عوض مى‌شود و غيره . اين تغييرها تا جايى‌ پيش مى‌رود كه ديگر در آن قطعه  موسيقى‌ كمتر نشانى‌ از موسيقى‌ ايرانى‌ مى‌توان يافت .

در همين زمينه و در نقطه  مقابل حالت قبل ، آثار ارزشمندى‌ نيز به دست شمارى‌ از آهنگسازان خبره  ايران براى اركستر بزرگ يا ساز تنها نوشته شده كه براى معرفى‌ موسيقى‌ ايران در سطوح جهانى‌ بسيار حائز اهميت بوده‌اند . اين آثار كه عمدتاً بر روى‌ تمهايى‌ از موسيقى‌ ملّى‌ يا محلى‌ ايران تنظيم شده ، از نظر فواصل ، از موسيقى‌ بين‌المللى‌ پيروى‌ مى‌كند ، اما الزاماً مقيد به رعايت « گام » مينور و ماژور نيست و در بسيارى‌ موارد ، براى ايجاد سنخيت بيشتر با موسيقى‌ محلى‌ و ملّى‌ ، « تناليته  » ايرانى‌ به جاى گام ماژور و مينور اساس كار قرار گرفته است . در موسيقى‌ امروز ايران ، اين گونه موسيقيها در قياس با ديگر گونه‌هاى موسيقى‌ تركيبى‌ ، از نظر كمّى‌ ، در اقليت قرار دارد .  

 
* منبع : نامجو ، عباس . سيماى فرهنگى‌ ايران . تهران : عيلام ، 1378 . ص 341
مناسبت ها

 

 
 

 

 

 
 
 
 

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 3347
 بازدید امروز : 1298
 کل بازدید : 5104557
 بازدیدکنندگان آنلاين : 3
 زمان بازدید : 7.6875