تصاویر ایران

مشاهير و چهره‌های ماندگار

مقالات همايش

دانشجویان

مجله الکترونیکی

نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد

 تعليم اوستايى‌ بر خلاف برخى‌ از تعاليم دينى‌ مشرق زمين محدود به پى‌ جويى‌ سعادت اخروى‌ نبود و نيك بختى‌ در جهان پس از مرگ را امرى‌ جدا از نيك بختى‌ اين جهانى‌ نمى‌‌پنداشت. اين نكته به خصوص در بندى‌ از گاهان- سرودهاى زردشت- بازتاب يافته است، آنجا كه درباره شخص زردشت گفته مى‌‌شود كه وى‌ براى نشان دادن راه درست زندگى‌ در اين جهان و هم نمودن راه نجات در جهان ديگر آمده است، بر پايه توضيحاتى‌ كه از دوره ساسانى‌ بر جاى مانده است، ثلثى‌ از اوستاى شناخته در عهد ساسانيان را بخشهاى داتيك ( از داته /داد) تشكيل مى‌‌داد كه دربردارنده مباحث شرعى‌ و قانونى‌ بود. از ميان آن بخشها اكنون تنها ونديداد به صورت كامل بر جاى مانده، و از بخشهاى ديگر اوستا ى‌ داتيك تنها گزارشها و اثرهايى‌ بر جاى مانده است.

ونديداد يا قانون ضد ديوان را بايد كهن‌ترين متن بر جاى مانده به شمار آورد كه در زمينه «داد» مزديسنا تدوين گشته، و البته بخش مهمى‌ از مضامين آن را آداب دينى‌ به ويژه طهارت آيينى‌ تشكيل داده است. اما با توجه به مناسبت موضوع ، برخى‌ از مباحث مربوط به جرايم و مجازات آنها از نگاه تاريخ حقوق نيز اين كتاب را پراهميت ساخته است. از ديگر بخشهاى داتيك/ اوستا كه از خلال توضيحات دينكرد آن را مى‌‌شناسيم. نيگا دوم نسك از ارزش ويژه‌اى در حقوق جزا برخوردار است؛ در اين نسك قوانينى‌ درباره موضوعات درباره موضوعات گوناگون جزايى‌ از قتل تا ضرب و جرح و نيز افترا پيش بينى‌ شده و بخشى‌ از آن نيز به آيين دادرسى‌ چون مباحث اقامه دعوا ، شهادت و دفاع اختصاص يافته است. برخى‌ از قواعد مطرح شده در اين نسك، همچون مساله كيفركودكان و كيفر غير ايرانيان نيز حائز اهميت است. از ديگر نسكها، هوسپارم نيز از نظر اشتمال بر قوانين حقوقى‌ در زمينه‌هاى مالكيت و ارث، و نيز حقوق خانواده در خور اهميت است.

 

* منبع: پاكتچى‌ ، احمد . ” مدخل ايران “ . دايره المعارف بزرگ اسلامى‌ . زيرنظر كاظم موسوى‌ بجنوردى‌ . تهران : مركز دايره المعارف بزرگ اسلامى‌ ، 1367- ، جلد 10، ص 620

 

مناسبت ها

 

 
 

 

 

 
 
 
 

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 3385
 بازدید امروز : 606
 کل بازدید : 4957023
 بازدیدکنندگان آنلاين : 4
 زمان بازدید : 7.1094