تصاویر ایران

مشاهير و چهره‌های ماندگار

مقالات همايش

دانشجویان

مجله الکترونیکی

نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد

در اسفند 1317 خط آهن سرتاسری به طول 1.294 كمـ شروع به بهره‌برداری كرد و در نتیجه آن دو دریای شمال (بندرشاه سابق یا بندر تركمن) و جنوب (بندر شاهپور سابق یا بندر امام خمینی) به یكدیگر مرتبط گردید. بلافاصله پس از پایان خط سرتاسری ساختمان 3 خط جانبی تهران، و مشهد، تهران – تبریز و خط كناره‌ی كویر از طریق قم – كاشان، یزد و كرمان آغاز شد و در نتیجه خط آهن تهران مشهد به طول 925 كمـ در 1336 ش، تهران – تبریز به طول 742 كمـ در 1337 ش پایان یافت. پس از آن اجرای طرح‌های توسعه شبكه راه آهن ایران روز به روز كامل‌تر شد؛ از جمله خطوطی كه از 1361 ش به شبكه افزوده شده است، می‌توان از خط آهن برقی بافق بندر عباس به طول 700 كمـ ، و خط مشهد – سرخس به طول 164 كمـ كه شبكه راه آهن ایران را از طریق تركمنستان به آسیای مركزی متصل می‌سازد، نام برد.

نقش راه آهن در اقتصاد كشور و ارتباط نواحی كشاورزی و صنعتی و مراكز جمعیت به یكدیگر و اتصال این نواحی و مراكز به بنادر جنوب و شمال و شبكه‌های راه آهن كشورهای همسایه مانند تركیه (از آنجا به اروپا) و آذربایجان و تركمنستان (و از آنجا به آسیای مركزی) حائز اهمیت فراوان است.

 

* منبع :گنجی ، محمدحسن . ” مدخل ایران “ . دایره المعارف بزرگ اسلامی . زیرنظر كاظم موسوی بجنوردی . تهران : مركز دایره المعارف بزرگ اسلامی ، 1367- ، جلد 10، ص 521

 
مناسبت ها

 

 
 

 

 

 
 
 
 

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 3991
 بازدید امروز : 3953
 کل بازدید : 4941973
 بازدیدکنندگان آنلاين : 3
 زمان بازدید : 5.8125